Jonas is een beginnende team verantwoordelijke binnen marketingafdeling. Hij stuurt een 7-tal medewerkers aan. Hij is nu ongeveer een half jaar werkend op de afdeling en leert elke dag zijn mensen beter kennen.

Hij neemt zijn verantwoordelijkheid heel serieus, hij gaat geen conflict uit de weg en pakt de lead waar hij kan. Hij heeft de coaching aangevraagd om nog sterker te worden in zijn hoofd-hartleiderschap. Hij beseft dat hij vaak vanuit zijn hoofd reageert (teveel denken) en voelt dat het ook anders kan (nog meer voelen).

Hij gaf aan dat er binnen zijn team een aantal medewerkers zitten die alleen maar klagen over anderen maar zelf geen verantwoordelijkheid pakken. Hij frustreerde zich daarover en kon niet begrijpen dat volwassen mensen niet op een constructieve manier met elkaar praten.

“Spreek erover met je collega en geef aan dat je er verveeld mee zit, bespreek dit met elkaar”, gaf hij als advies. Telkens kreeg hij het antwoord: “dat ga ik niet aanpakken, dat is iets voor jou als leidinggevende!” en weg waren ze. Hij kon er niet bij dat mensen zo weinig écht praten met elkaar. Het verbaasde hem dat zij dit antwoord gaven alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat hij als leider dit maar moest aanpakken.

Ik vertelde hem dat hij goed had gereageerd door hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid maar dat dit verder moet gaan dan enkel die licht duw in hun rug om te leren praten met elkaar. Want het bleek dat niemand uit de ploeg echt durfde feedback geven aan een collega. De opmerkingen kwamen (gelukkig) wel naar de leiding maar nooit naar de persoon in kwestie.

Herkenbaar? Ik denk het wel!

Wil je hier verandering in krijgen dan moet er meer gebeuren dan het aanporren tot actie. We spreken hier van een “cultuur op vlak van communicatie” die waarschijnlijk al jaren zo meegaat en een patroon kent. Wil je dit patroon doorbreken dan zal je als leidinggevende aan de slag moeten gaan. Eerst met jezelf en dan kan je ook van je teamleden verantwoordelijkheid vragen.

Uiteraard moeten er binnen dit team een aantal voorwaarden worden voldaan alvorens dit kan geïmplementeerd worden.

  • Hebben de medewerkers hierrond al ondersteuning gekregen in de vorm van een opleiding of een buddy die hen daarbij begeleidt? Zijn de spelregels uitgelegd rond het geven en ontvangen van feedback? Want zeg nu zelf, jij gaat ook eerst les volgen alvorens je een vreemde taal gaat spreken, niet?
  • Is er een vertrouwde, veilige omgeving gecreëerd waarin het mogelijk is om feedback te geven? Is dit een team dat volwassen genoeg is om iets nieuw aan te leren en met respect naar elkaar te handelen?
  • Kan iedereen constructief genoeg omgaan met het krijgen van feedback?: als je de deur telkens “baf” tegen je neus krijgt als je input wil geven dan ga jij zelf ook niet langer feedback geven.
  • Ben jij als leidinggevende genoeg voorbeeld/rolmodel bij het geven en ontvangen van feedback? Geef jij zelf ook aan dat het niet gemakkelijk is om een moeilijke gesprek te voeren maar dat je het wel ziet als een “geschenk” – mits je het op de juiste manier doet.
  • Weten de mensen dat ze dit mandaat hebben om elkaar aan te spreken? Beter nog dat het van hen wordt verwacht als zijnde het hun verantwoordelijkheid is. Als dit vroeger niet bestond, niet mocht of niet kon dan is het normaal dat het nu ook niet gebeurd.
  • Gebeurt er ook iets met de feedback die wordt gegeven of is het als roepen in de woestijn. Als ik meermaals feedback heb gegeven en er wordt niets mee gedaan, dan stopt het ook voor mij om te geven.

Deze en nog meer voorwaarden dienen uiteraard door de leidinggevenden gecreëerd te worden. Anders kan je niet verwachten dat je teamleden dit aanpakken.

Hoe creëer jij als leider binnen je team een cultuur van open communicatie? En stel jij jezelf als hoofd-hartleider genoeg in vraag rond jouw manier van communiceren? Verbind jij jezelf genoeg met je mensen waardoor zij vertrouwen hebben om aan jou iets terug te koppelen?

Jonas is er alvast mee aan de slag gegaan. Volgende sessie volg ik samen met hem op.

Ik hoor graag jouw reactie! En wil je er graag een keer samen over sparren:

Als leiderschapscoach versterk ik bewuste, groeiende leiders en ondernemers zodat ze impactvol leiden vanuit hun hoofd en hun hart.
Op deze manier bereiken zij en hun bedrijf een ongekende groei op alle vlakken.

Ja, ik wil graag een gratis en vrijblijvend inspiratiegesprek!

Inspiratiegesprek (bedrijven)
HR of leidinggevende
HR of leidinggevende

WAAR STA IK VOOR …

Als leiderschapscoach versterk ik bewust groeiende leiders en ondernemers zodat ze impactvol leiden vanuit hun hoofd en hun hart.

Op deze manier bereiken zij en hun bedrijf een ongekende groei op alle vlakken.