Als leidinggevende hebben we steeds de neiging om oplossingen aan te bieden, antwoorden te geven in hun plaats, ervaring door te geven met de allerbeste bedoeling. Toch helpen we hen daarmee niet.  Integendeel, je legt te vaak jouw mening op, je reikt teveel jouw oplossing aan. Je bent te sturend.

Op die manier blijven je medewerkers klein. En jij als leidinggevende komt over alsof je het allemaal beter weet.
Hierdoor leg je een oneindig aantal andere, misschien vernieuwende mogelijkheden naast je neer. Want, besef dat je medewerker meer weet meer dan dat hij zelf aangeeft.

Stel je daarom veel meer open op, leun achterover en laat de antwoorden naar je toe komen. Stel de juiste, open vragen waardoor je de medewerker veel bewuster maakt en doet nadenken. Ik hoor je al denken, daar heb ik geen tijd voor want het moet vooruit gaan. En ja, dat is zo! Dit vraagt NU even meer tijd maar op lange termijn heb jij wel een veel sterkere medewerker dan als jij steeds de oplossing geeft en hem klein houdt. En daar boven op voelt je medewerker zich veel meer betrokken omdat je naar zijn mening vraagt, hem triggert om mee naar oplossingen te zoeken. Je vergroot hiermee het draagvlak van afspraken die je samen maakt.

Daarnaast ga je er versteld van staan hoeveel andere oplossingen er nog zijn, buiten deze die jij dacht dat de beste was. Je vergroot het speelterrein door je open op te stellen, ontvankelijk en niet veroordelend.

Misschien toch eens proberen om je sturende vragen in de kast te stoppen en jezelf krediet te geven door meer open vragen te stellen.

Ik hoor graag van je wat dit heeft betekent voor jou, wat jouw ervaringen zijn en wat dit met je heeft gedaan.

Veel succes!!

WAAR STA IK VOOR …

Ik zet leidinggevenden in hun kracht door ze te verbinden met hun ware zelf én met de bedrijfsstrategie.
Verbinden van hoofd en hart.