Wij zijn het aan onze jongeren verplicht om hen sterker en veerkrachtiger te maken zodat ze met impact hun carrière kunnen uitbouwen in dat gene wat ze graag doen. Creatief omgaan met de moeilijkheden van vandaag, samenwerking en verbinding verhogen, leiderschap op alle niveaus voorzien, dit zijn enkele prioriteiten die de bedrijven vandaag inzetten om bestaansrecht te behouden. Ook het onderwijs heeft hierbij zijn verantwoordelijkheid te nemen en dient veranderingen toe te laten. Lees hierrond meer in mijn blog.

Blog

Enkele dagen geleden las ik deze prachtige quote van Nelson Mandela. Het resoneerde zo sterk met mij dat ik hem graag deel met jou.

“Onderwijs is het krachtigste wapen dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen”

En dat wapen neem ik graag ter harte. Want ik ben een wereldverbeteraar. Een echte. Eén die de daad bij het woord voert. Ik vind het een beetje té simpel om te schreeuwen over thema’s zonder daar dan actie aan te koppelen.

Er dient meer ingezet te worden op onderwijs.

Onze jongeren verdienen de nodige ondersteuning om sterker te worden zodat zij met meer impact het leven, en dan specifiek het bedrijfsleven, kunnen instappen.

Men roept al veel langer dat de bedrijfswereld en het onderwijs nog dichter naar elkaar toe dienen te komen. En er gebeuren al wel concrete acties rond, toch volgens mij nog niet genoeg. Nog veel te veel botsen we op een log systeem dat in gang wordt gehouden door oeroude principes die automatisch vernieuwing en verandering tegenhouden in het onderwijs.

Toch zijn wij als maatschappij het verplicht om het geweer op een andere schouder te hangen en nog meer concreet naar resultaten te streven binnen onderwijs.

Zowel in de bedrijven als in secundaire scholen, hoge scholen en universiteiten dient er veel meer zij-instroom te komen zodat ervaringen vanuit de bedrijfswereld samensmelten met deze van het onderwijs. Samenwerking is nog nooit zo belangrijk geweest.

Durf processen en procedures in vraag stellen, haal de creativiteit boven van diegene die vernieuwend en flexibel denken, breng leiderschap en ownership binnen en leer dit ook aan onze jongeren. Zij dienen versterkt te worden in persoonlijk leiderschap zodat ze vanuit een groter zelfvertrouwen en met meer impact de bedrijfswereld instappen. Waarom wordt leiderschap en ondernemerschap niet als een leervak aanschouwt, ook in secundaire scholen? Breng nog meer vakspecialisten binnen die vanuit hun ervaring lesgeven en niet enkel vanuit een pedagogisch diploma. Er zijn nog zoveel kansen te grijpen, waarom blijven die onaangeraakt?

De onderwijssector piept langs alle kanten. Wanneer je dan olie toedient om het piepen tegen te gaan,  bots je telkens op weerstand.

  • Wanneer stapt men nu eindelijk af van de oeroude benoemingen die ervoor zorgen dat er geen verandering kan komt? Want zij die beschermd zijn door dit oubollig principe, blijven maar al te graag in hun comfortzone zitten waardoor er geen ontwikkeling kan plaatsvinden. Echte vooruitgang komt er maar door mensen uit hun comfortzone te zetten.
  • Wanneer gaat men écht bezielde onderwijskrachten belonen? Zij die hun missie en visie graag delen met onze jongeren en vanuit een sterke passie hun vak delen. Ik ken er wel enkelen hoor, maar die voelen zich vaak alleen staan tussen hun collega’s. Spijtig genoeg vallen deze bezielde krachten vaak uit doordat zij ook tegen het systeem aanlopen en binnen voorbij gestreefde kaders moeten blijven.
  • Laat meer zij-instroom door en stop met te vragen naar een pedagogisch diploma, waardoor je de sterktes van beide kanten nog meer verbind met elkaar. Breng ervaring samen, geen diploma’s. Mik op kennis, talent, specialisme en grijp meerdere kansen.

Vandaag spreekt elk bedrijf zijn creativiteit aan om te overleven, zij zetten in op leiderschap zodat strategisch denken en intuïtie samensmelt. Zij investeren in acties tot samenwerking over de departementen heen en vertrekken vanuit  het groter geheel, niet enkel het individualistisch belang wordt nagestreefd. Ook het onderwijs dient hierin te volgen. Het kan niet achterblijven en toekijken op stagnatie.

Als zij-instromer, zorgverstrekker of coach – what’s in a name – binnen het onderwijs deel ik heel graag mijn ervaring en kwaliteiten om zowel leerlingen als leerkrachten mee te nemen in een positieve stroom van energie. Ik zet heel graag mijn “wapen” in om sterk leiderschap binnen te halen zodat we vanuit verbinding onze wereld beter maken.

Als leiderschapscoach versterk ik bewuste, groeiende leiders en ondernemers zodat ze impactvol leiden vanuit hun hoofd en hun hart.
Op deze manier bereiken zij en hun bedrijf een ongekende groei op alle vlakken.

Ja, ik wil graag een gratis en vrijblijvend inspiratiegesprek!

Inspiratiegesprek (bedrijven)
HR of leidinggevende
HR of leidinggevende

WAAR STA IK VOOR …

Als leiderschapscoach versterk ik bewust groeiende leiders en ondernemers zodat ze impactvol leiden vanuit hun hoofd en hun hart.

Op deze manier bereiken zij en hun bedrijf een ongekende groei op alle vlakken.